Konec živnostenského listu: Co se mění pro podnikatele?

Zrušení Živnostenského Listu

Živnostenský list končí

Od 1. července 2023 se podnikatelé musejí obejít bez papírového živnostenského listu. Ten byl zrušen a nahrazen výpisem z živnostenského rejstříku. Výpis je dostupný online a obsahuje všechny důležité informace o podnikateli a jeho oprávnění k podnikání. Zrušení živnostenského listu se týká všech podnikatelů, kteří podnikají na základě živnostenského oprávnění. Ukončení platnosti živnostenského oprávnění však neznamená automatické ukončení podnikání. Podnikatelé jsou povinni sami ukončit svou činnost na příslušných úřadech.

Důvody zrušení živnosti

Existuje několik důvodů, proč by mohlo dojít k zrušení živnosti. Mezi nejčastější patří zrušení živnostenského listu na žádost podnikatele, například z důvodu ukončení podnikatelské činnosti, odchodu do důchodu nebo změny oboru podnikání. Živnostenský list může být zrušen také na základě rozhodnutí živnostenského úřadu. K tomu může dojít například v případě, že podnikatel závažným způsobem porušuje své povinnosti, ztratil odbornou způsobilost k provozování dané živnosti nebo neuhradil správní poplatky.

Důležité je rozlišovat mezi zrušením živnostenského listu a ukončením platnosti živnostenského oprávnění. Zatímco zrušením živnostenského listu dochází k úplnému ukončení živnosti, ukončení platnosti živnostenského oprávnění znamená pouze dočasné pozastavení jeho platnosti. K ukončení platnosti živnostenského oprávnění může dojít například na základě žádosti podnikatele, který chce dočasně přerušit svou podnikatelskou činnost, nebo na základě rozhodnutí soudu.

V každém případě je důležité si uvědomit, že zrušení živnosti s sebou nese řadu administrativních povinností, jako je například odhlášení z registrace k dani z příjmů, odhlášení zaměstnanců u příslušné zdravotní pojišťovny a podání daňového přiznání.

Jak zrušit živnost online

V dnešní době digitální komunikace je možné řadu úředních záležitostí vyřídit z pohodlí domova, a to včetně zrušení živnosti. Živnostenský list, dříve nezbytný dokument, již není od roku 2014 vydáván. Pro ukončení platnosti živnostenského oprávnění je potřeba podat žádost o zrušení živnostenského oprávnění. Tuto žádost lze podat elektronicky prostřednictvím online formuláře, který je dostupný na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Pro elektronické podání je nutné vlastnit datovou schránku nebo elektronický podpis. V opačném případě je nutné žádost podat písemně na živnostenském úřadě. Důležité je si uvědomit, že zrušení živnosti s sebou nese i povinnosti, jako je například odhlášení z registrace plátce DPH, pokud jste byli registrováni. Před podáním žádosti si proto důkladně prostudujte všechny informace a v případě nejasností se obraťte na příslušný živnostenský úřad.

Osobní návštěva příslušného živnostenského úřadu je jedním ze způsobů, jak zrušit živnostenský list a ukončit platnost živnostenského oprávnění. Pro zrušení živnosti budete potřebovat vyplnit žádost. Formulář žádosti o zrušení živnostenského oprávnění je dostupný na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, případně přímo na úřadě. Při vyplňování žádosti dbejte na správnost a úplnost uvedených údajů. K žádosti budete muset doložit doklad totožnosti. Poplatek za zrušení živnosti se zpravidla neplatí. V případě, že nemůžete úřad navštívit osobně, je možné pověřit jinou osobu na základě plné moci. Plná moc musí být úředně ověřena.

Potřebné doklady k žádosti

K úspěšnému zrušení živnostenského listu a ukončení platnosti živnostenského oprávnění budete potřebovat doložit několik dokumentů. V prvé řadě je to vyplněný a podepsaný formulář Žádosti o zrušení živnostenského oprávnění, který je k dispozici na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR nebo na kterémkoli živnostenském úřadě. Dále je nutné předložit originál vašeho živnostenského listu. V případě, že byl váš živnostenský list ztracen nebo poškozen, je nutné tuto skutečnost doložit čestným prohlášením. Kromě výše uvedeného je nutné uhradit správní poplatek za zrušení živnostenského oprávnění. Jeho výše se liší v závislosti na způsobu podání žádosti. V některých případech může živnostenský úřad požadovat i další dokumenty, například potvrzení o bezdlužnosti vůči finančnímu úřadu nebo správě sociálního zabezpečení. Doporučujeme proto kontaktovat váš živnostenský úřad a informovat se o konkrétních požadavcích.

Poplatky za zrušení živnosti

Zrušení živnostenského listu na živnostenském úřadě nic nestojí, je to bez poplatku. Je ale důležité vědět, že samotné zrušení živnostenského listu neznamená automaticky ukončení platnosti vašeho živnostenského oprávnění. Pokud chcete definitivně ukončit svou podnikatelskou činnost, je nutné podat žádost o ukončení platnosti živnostenského oprávnění. Tato žádost se podává na kterémkoli živnostenském úřadě a je také zdarma. Pozor si dejte na to, že i po ukončení živnosti vám můžou ještě nějakou dobu běžet povinnosti vůči úřadům, jako je například daňové přiznání nebo odvody na sociální a zdravotní pojištění. Doporučuje se proto před zrušením živnosti kontaktovat příslušné instituce a informovat se o případných zbývajících povinnostech.

Zrušení živnostenského listu je jako zavření knihy. Některé kapitoly byly úspěšné, jiné méně, ale všechny formovaly příběh vaší podnikatelské cesty.

Božena Černá

Zbavení se povinností

Zbavení se povinností spojených s podnikáním je důležitým krokem při ukončování aktivit OSVČ. Zrušení živnostenského listu, dříve fyzicky existujícího dokumentu, se dnes již neprovádí, jelikož byl v roce 2014 zrušen. Co je však pro ukončení podnikání klíčové, je ukončení platnosti živnostenského oprávnění. To je nutné provést na úřadě, a to buď osobně, prostřednictvím datové schránky, nebo skrze zmocněného zástupce. Důležité je pamatovat na to, že i po ukončení podnikání je OSVČ povinna splnit veškeré závazky vůči finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně.

Daně po zrušení živnosti

Po zrušení živnostenského listu a ukončení platnosti živnostenského oprávnění nekončí vaše daňové povinnosti. Stále musíte podat daňové přiznání za období, ve kterém jste živnost provozovali, a to i v případě, že jste měli nulové příjmy. Termín pro podání daňového přiznání zůstává stejný, tedy do konce třetího měsíce po skončení kalendářního roku. Důležité je také nezapomenout na vyúčtování DPH, pokud jste byli plátci. V neposlední řadě je nutné odhlásit se z evidence na příslušných úřadech, jako je finanční úřad, správa sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovna.

Sociální a zdravotní pojištění

Zrušením živnostenského listu nebo ukončením platnosti živnostenského oprávnění vám zaniká povinnost platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Povinnost platit pojistné se odvíjí od skutečnosti, zda jste osobou samostatně výdělečně činnou. Po ukončení živnosti již nejste OSVČ a tato povinnost vám zaniká. Je však důležité odhlásit se z pojištění podáním příslušných formulářů na správě sociálního zabezpečení a své zdravotní pojišťovně. Na základě podaných dokumentů vám bude ukončeno placení pojistného a vypořádán případný přeplatek nebo nedoplatek.

Vlastnost Zrušení živnostenského listu Ukončení platnosti živnostenského oprávnění
Důvod změny názvu Zjednodušení terminologie Zjednodušení terminologie

Znovuobnovení živnosti v budoucnu

Pokud jste se rozhodli pro zrušení živnostenského listu a ukončení platnosti živnostenského oprávnění, neznamená to, že se k podnikání nemůžete v budoucnu vrátit. Znovuobnovení živnosti je možné, a to i opakovaně. V takovém případě je potřeba podat novou žádost o živnostenské oprávnění na živnostenském úřadě. Postup je v podstatě stejný jako při zakládání živnosti, budete muset doložit všechny potřebné dokumenty a splnit podmínky pro provozování dané živnosti. Je důležité si uvědomit, že obnovení živnosti neprobíhá automaticky a je nutné o něj aktivně požádat.

Publikováno: 11. 11. 2024

Kategorie: podnikání